Zadanie 1: W jednoczynnikowym doświadczeniu laboratoryjnym badano wpływ pięciu preparatów chemicznych (czynnik A, preparaty oznaczone symbolami A1, A2, A3, A4, A5) na rozwój grzyba Botrytis cinerea L. powodującego szarą pleśń. Dla każdego preparatu chemicznego przygotowano pięć jednakowych szalek Petriego z pożywką agarową. Na wszystkie szalki nałożono ściśle odmierzoną taką samą porcję zawiesiny tego grzyba i rozmieszczono je losowo w pomieszczeniu laboratoryjnym o wyrównanych (jednorodnych) warunkach termicznych i świetlnych. Możemy więc powiedzieć, że doświadczenie zostało zaplanowane w układzie całkowicie losowym. Po pewnym czasie na wszystkich szalkach zmierzono średnicę rozwiniętej kolonii grzyba. Pomiary te zawarte są w poniższej tabeli.

Zbadaj, czy istnieje wpływ preparatów na średnicę kolonii badanego gatunku grzyba na średnicę kolonii badanego gatunku grzyba. Jeżeli tak, wydziel grupy jednorodne w obrębie badanych preparatów pod względem rozpatrywanej cechy. Wybierz poziom istotności α=0,01.

 

Powtórzenia

Preparaty

A1

A2

A3

A4

A5

1

1,00

1,66

2,59

2,62

2,62

2

1,21

1,90

2,46

2,90

2,31

3

1,02

1,68

2,70

3,04

2,76

4

1,10

1,82

2,60

3,42

2,84

5

1,30

1,76

2,42

3,11

2,40

 


 

Zadanie 2: Badano zróżnicowanie cech użytkowych plonu świeżej masy główek u pięciu odmian sałaty szklarniowej. Doświadczenie jednoczynnikowe z odmianami wykonano w szklarni w układzie całkowicie losowym w czterech powtórzeniach. Jednostką doświadczalną było mikropoletko. W poniższej tabeli przedstawiono wyniki uzyskane dla plonu świeżej masy główek z poletka.

Czy zróżnicowanie średniego plonu główek dla badanych odmian sałaty szklarniowej jest istotne? Jeżeli tak, wydziel grupy jednorodne w obrębie wszystkich badanych odmian pod względem rozpatrywanej cechy. Wybierz poziom istotności α = 0,05

 

Odmiana

Powtórzenie

1

2

3

4

Ovation

240

185

145

125

Edyta

135

165

225

170

Ambra

185

135

100

215

Juventa

145

165

120

175

Sande

105

90

155

140

Fulmaria

95

90

120

155

 


 

Zadanie 3.

W celu określenia wpływu metody obierania ziemniaka na ubytek w masie ziemniaka przeprowadzono doświadczenie polegające na obraniu kilku 1kg porcji ziemniaków i zanotowaniu procentowego spadku masy dla każdej porcji niezależnie. Uzyskano następujące spadki masy ziemniaka (w wyniku obierania):

ręcznie

mechanicznie

chemicznie

36,7

27,8

21,2

29,5

33,5

15,3

33,8

30,4

19,2

23,7

20,4

22,7

27,8

21,7

23,1

36,5

23,1

17,1

32,2

28,5

19,2

29,4

26,3

18,4

 

Zbadaj, czy stosowana metoda obierania ziemniaków ma wpływ na spadek masy ziemniaka. Wybierz poziom istotności α = 0,05. Jeżeli tak, dokonaj podziału średnich na grupy jednorodne.

 


 

Zadanie 4.

Badano plonowanie rodów hodowlanych pszenicy ozimej. Poletka doświadczalne (2m2) rozlokowane były w układzie całkowicie losowym z 4 powtórzeniami. Zbadaj, czy wybór rodu hodowlanego wpływa na wielkość plonu i określ, które rody są najlepsze pod względem średniego plonowania. Wybierz poziom istotności α = 0,01.

 

Ród pszenicy

Powtórzenie

Plon

AND_1237/99

1

88,90

AND_1237/99

2

88,63

AND_1237/99

3

85,83

AND_1237/99

4

86,92

AND_418/99

1

91,96

AND_418/99

2

94,66

AND_418/99

3

88,66

AND_418/99

4

91,17

AND_886/98

1

87,84

AND_886/98

2

91,67

AND_886/98

3

91,50

AND_886/98

4

94,00

AND_981/97

1

90,67

AND_981/97

2

88,22

AND_981/97

3

88,75

AND_981/97

4

90,06

HRSM_111

1

93,08

HRSM_111

2

95,64

HRSM_111

3

89,42

HRSM_111

4

95,20

HRSM_122

1

92,77

HRSM_122

2

97,67

HRSM_122

3

96,7

HRSM_122

4

97,33

HRSM_204

1

93,35

HRSM_204

2

93,77

HRSM_204

3

93,96

HRSM_204

4

89,74

HRSM_213

1

89,76

HRSM_213

2

93,68

HRSM_213

3

97,40

HRSM_213

4

93,98

HRSM_26

1

87,71

HRSM_26

2

92,62

HRSM_26

3

90,64

HRSM_26

4

88,51

HRSM_91

1

90,71

HRSM_91

2

94,51

HRSM_91

3

96,01

HRSM_91

4

91,76